Wednesday, July 30, 2008

Lembu Brahman


Lembu Brahman banyak terdapat di Guzerat, Nellore, dan Gir,

Di Malaysia, lembu popular sebagai makanan dan susu, oleh itu bakanya di bawa daripada India dan diternak dimalaysia

Ciri-ciri Lembu Brahman
- mempunyai bonggol di tengkuknya

- mempunyai telinga yang besar

- mempunyai kulit yang lebar dan besar

Berat Lahir
Jantan: 60 - 100 kg
Betina: 40 - 90 kg

Berat Dewasa
Jantan: 350 - 450 kg
Betina: 340 - 430 kg


Ciri-ciri Lembu Brahman

- Mempunyai bonggol yang besar diatas tengkuknya

- Terdapat kepelbagaian warna bulu berwarna coklat muda, merah atau sepenuhnye hitam, warna gelap di bahu dan leher

- Boleh menghasilkan susu yang banyak dengan baik

Ditulis oleh Pembekal kambing dan lembu untuk www.segiternak.blogspot.com

6 Comments:

  1. clue said...
    salam tuan.
    saya sdg mencari lembu brahman cross, betina utk dibuat baka.

    adakah boleh saya dptkannya disini, dan harap dapat merunding harganya, terima kasih
    Pembekal Kambing, Lembu said...
    salam,
    kami ada membekal lembu cross kk dan brahman. brape en. perlukan.
    ahmad said...
    salam...saya ader seekor lembu betina baka brahman..tapi lembu ni tak nak gemuk.
    pagi2 saya akan tambat kat padang pastu petang masuk kandang bagi rumput cerut n dedak....soalan saya ...
    1. adakah cara nie tak sesuai utk gemukkan lembu ini...?
    2. apakah cara yang terbaik nak gemukkan dia....
    3. betul ke lembu nie kene banyak makan rumput kering I.Allah baru gemuk....
    sekian.....
    ...harap tuan dapat balas dengan seberapa segera....
    Ahamad Sahiri said...
    Kami adalah pengimport lembu-lembu KK cross dan lembu baka brahman dari Thailand. Jika pihak tuan berminat, bolehlah berhubung dgn saya 013-9389776 atau email sahirirupek@yahoo.com
    Unknown said...
    Salam encik kalw Ada lg jual lembu watsep sy 01117770499
    Unknown said...
    Salam encik kalw Ada lg jual lembu watsep sy 01117770499

Post a Comment